Integratieve kindertherapie

Wat is integratieve kindertherapie?

Integratieve kindertherapie is een kortdurende vorm van psychotherapie voor kinderen en jongeren vanaf 4 jaar, die op een bepaald moment in hun leven extra hulp kunnen gebruiken.

Bijvoorbeeld bij:

  • Lichamelijke klachten, zoals buikpijn, hoofdpijn, hyperventilatie.
  • Aangeleerde gewoontes, zoals nagelbijten, tanden knarsen, haarplukken, snoepen.
  • Verwerken emotionele conflicten, zoals angsten, fobie√ęn, echtscheidingsproblematiek, rouwverwerking.
  • Gedragsproblemen, zoals woedeaanvallen, liegen, stelen, pesten, concentratieproblemen.
  • Ontwikkelingsfaseproblemen, zoals slaapproblemen, eten, zindelijkheid, hechting.
  • Bijzondere eigenschappen, zoals hoogbegaafdheid.

Vanuit verschillende verklaringsmodellen wordt er naar uw kind gekeken. Hierdoor wordt er breder gekeken dan alleen naar de klacht.

  • Medisch model: heeft de klacht een lichamelijke oorzaak, en is medische hulp nodig?
  • Stressmodel: is de draagkracht en draaglast van het kind in balans.
  • Gedragsmodel: welk gedrag laat het kind zien, en is dit helpend?
  • Psychodynamisch model: is er sprake van een onverwerkt verleden?
  • Communicatiemodel: welke rol speelt het gezinssysteem/school/club bij het in stand houden van de klacht en wat kunnen zij doen om het kind te steunen in zijn proces?
  • Transpersoonlijk model: heeft het kind voldoende contact met zijn/haar kern?

Kinderen willen zich fijn voelen en kunnen zichzelf daarom gaan beschermen, tegen invloeden uit de buitenwereld die niet fijn voelen. Ieder kind doet dat op zijn eigen manier, de manier die bij hem/haar past. Het wil niet zeggen dat deze bescherming altijd handig is. Ze worden bijvoorbeeld: stil, of juist druk, gaan piekeren, kunnen niet in slaap komen, worden brutaal, krijgen problemen met eten, krijgen moeite met vrienden maken etc.

In de therapie wordt gekeken hoe een kind denkt, zich voelt , zich gedraagt en wat het nodig heeft. Kinderen geven op hun eigen wijze aan hoe zij het beste geholpen kunnen worden en kiezen zelf de activiteiten die hen aanspreken: schilderen, tekenen, knutselen, verhalen schrijven of voorgelezen worden, toneelspel, poppen, gezelschapsspelletjes, ontspanningsoefeningen etc.

Integratieve kindertherapie gaat er van uit dat alle kracht en oplossingen die een kind nodig heeft om een probleem aan te pakken al in het kind aanwezig zijn. In de therapie wordt gekeken wat er nodig is om deze kracht en oplossingen naar boven te laten komen. Diep van binnen weet iedereen immers wat voor hem of haar het beste werkt.

Omdat een kind deel uitmaakt van een systeem: het gezin, school, een club, wordt er niet alleen gekeken naar het kind, maar ook wat omstanders kunnen doen, om het kind verder te helpen in zijn ontwikkeling.

Intake

Tijdens de intake, bespreekt u met mij, uw ervaringen met de klacht van uw kind. Daarna volgen een aantal individuele sessies met uw kind, om de klacht van uw kind zo helder mogelijk te krijgen. Omdat u als ouder/opvoeder een belangrijke rol speelt in de opvoeding en ondersteuning van uw kind volgt er daarna weer een oudergesprek. Daarin bespreken we het verdere verloop van de therapie en hoe u uw kind kunt helpen in zijn proces.